
Az útkereszteződéshez való közeledést közúti jelzőtáblák és útburkolati jelek
egész sora jelezheti.
Azt, hogy az adott helységek a következő útkereszteződésnél melyik irányban
érhetőek el, az "Útirány-előjelző tábla" jelezheti (pl. 1-347. ábra).
Az útkereszteződésénél ezt megerősítheti az "Útirányjelző tábla" (1-348.
ábra).
A ,,Kerülő útirányt jelző tábla" (1-349. ábra). - olyan útkereszteződés
előtt, amelyben a bekanyarodást tábla tiltja - jelzi, hogy a keresztező út milyen
kerülő útirányon érhető el.
A megfelelő veszélyt jelző táblák nemcsak az útkereszteződésről, hanem az ott
lévő elsőbbségi szabályozásról is információt adnak. Jelezhetik, hogy az útkereszteződés
egyenrangú, (1-350. ábra). vagy azt, hogy számíthat az alárendelt útról érkezők
elsőbbségadására (1-351. ábra). Ez utóbbi tábla azt is jelezheti, milyen irányból
torkollik az alárendelt út abba, amin éppen Ön halad (1-352. ábra).
A tábla alatti kiegészítő tábla pedig megmutathatja az útkereszteződés tényleges
alaprajzi vázlatát (1-353. ábra).
Elsőbbségadási kötelezettségre számíthat, ha a tábla körforgalmú csomópontot
jelez (1-354. ábra).
Ugyancsak a keresztező forgalomnak van továbbhaladási joga, ha az alaptábla
a főútvonal végét vagy az elsőbbségadási kötelezettséget előjelzi (1-355. ábra).
Ha a távolságot jelző fel
irat előtt még a STOP szó is szerepel (1-356. ábra), akkor az "Állj! Elsőbbségadás
kötelező" táblát fogja találni az útkereszteződésnél.
Járművezetés közben Önnek kellő időben, még az útkereszteződés elérése előtt
fel kell ismernie, hogy mely járművek részére köteles elsőbbséget adni, és kikkel
szemben van elsőbbsége.

A következőkben e fontos feladat megoldásának szabályait foglaljuk össze.
Itt most nem említjük a megkülönbözetett járművek minden helyzetben való elsőbbségét,
és nem bonyolítjuk a helyzetet azzal, hogy lehet még közvetlenül az útkereszteződés
előtt vagy mögött kijelölt gyalogos-átkelőhely is.
Az útkereszteződés forgalmi rendjének a felismerését szemlélteti az 1-357. ábra.

6.1. ÁTHALADÁS AZ ÚTKERESZTEZŐDÉSEN irányváltoztatás nélkül
6.1.1. Amikor Önnek elsőbbsége van

A ,Főútvonal", valamint az "Útkereszteződés alárendelt úttal"
tábla felől érkezve általában akadálytalanul haladhat, mert a másik úton az
útkereszteződés előtt elhelyezték az "Elsőbbségadás kötelező" vagy
az "Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblákat is.
Az olyan úton is lehet elsőbbsége, ahol ezt előre táblával nem jelezik. Az ilyen
helyen csak a keresztező utak torkolatában látja a partnerei részére elsőbbségadási
kötelezettséget jelző táblák hátoldalát (1-358. ábra). A szabályos nyolcszög
vagy csúcsán álló háromszög forma semmi más jelzéssel össze nem téveszthető.
E táblák hiányában is lehet elsőbbsége akkor, ha földút keresztezi azt a szilárd
burkolatú utat, amin Ön halad (1-359. ábra).
Az ilyen védett utakon az elsőbbsége biztos tudatában is kellő figyelemmel,
körültekintéssel közelítse meg az útkereszteződést, mert számítania lehet arra,
hogy enyhe lassításra vagy kormányzásra kényszerítik. Egy veszélyhelyzet esetén
pedig az általános balesetelhárítási kötelezettsége miatt is mindent meg kell
tennie az ütközés elkerülése érdekében. Ha valaki a védett úton túlzott sebességgel
érkezik a kereszteződéshez, azt is felelősségre vonhatják. (1-360. ábra)
Ha kanyarodó főútvonalon halad, ezt táblával jelzik (1-361. ábra). Itt a vastag
vonal jelöli az "egyenes" haladási irányt, ezért irányjelzéssel sem
kell jeleznie az ívben való haladását. Azonban ha szükségesnek látja, mégis
adhat ilyen többlettájékoztatást, ha irányjelzése nem megtévesztő.
A gyalogosoknak viszont elsőbbségük van az Ön járművével szemben, ha azon az
úttesten haladnak át, amelyre Ön érkezik (i-362. ábra).

6.1.2. Elsőbbségadási kötelezettsége van,

Ha az "Elsőbbségadás kötelező" tábla alatt a kiegészítő tábla kerékpár-közlekedést is jelez, akkor az úttest burkolati jellel kijelölt részén áthaladó kerékpáros részére is elsőbbséget kell adnia (1-367. ábra).

6.1.3. Egyenrangú utak kereszteződése - jobbkéz-szabály
Elsőbbséget kell adnia az útkereszteződésben a jobbról érkező valamennyi járműnek,
és a balról jövő villamosnak (1-371. ábra). Az elsőbbségadás ugyanúgy történik,
mint a háromszög táblánál.
A jobbról érkező elsőbbsége független attól, hogy az milyen irányba folytatja
az útját. A szabályt a két jármű egymás közti viszonyában kell alkalmazni. (1-372.
ábra).
Ha az útkereszteződés jobbról betorkolló útján az "Egyirányú forgalmú út"
jelzőtáblát látja, akkor onnan általában nem kell számítania keresztező járműre.
Ha viszont a tábla alatt olyan kiegészítő tábla van, mely autóbuszt és/vagy
kerékpárt ábrázol, akkor számítania kell arra, hogy ezek a járművek megjelenhetnek,
és őket megilleti az elsőbbség. (1-373 és 1-374. ábra).


Bekanyarodáskor a menetirány szerinti jobb oldalról a másik út jobb oldalára
kell érkezni. Általában jobbra kis, balra nagy ívben kell kanyarodni. Többsávos
úttestre kanyarodva kövesse az útburkolati jeleket, ezek hiányában az Önhöz
közelebbi sávba kell érkeznie. Ha nem oda akar eljutni, ezt csak úgy teheti,
ha a kanyarodásra vonatkozó szabályokon túl a sávváltoztatásra vonatkozókhoz
is alkalmazkodik.
Az útkereszteződés előtt a bekanyarodási szándékának megfelelően kell irányjelzést
adnia és a járművével elhelyezkednie, besorolnia az úttesten.
Ezt kijelölhetik előjelző nyilakkal, amelyek azt jelzik, hogy a forgalmi sávból
a következő útkereszteződésnél melyik irányba (irányokba) szabad továbbhaladnia
(1-375. ábra). Ugyanezt a tájékoztatást adhatja a "Besorolás rendjét jelző
tábla" is.


Útburkolati jelek hiányában a jobbra bekanyarodáshoz az útkereszteződés előtt
kellő távolságban az úttest jobb szélére kell lehúzódnia.
A besorolásra az autóbusz forgalmi sávot is igénybe kell venni (1-376. ábra).
Ha a nyílt villamospálya az úttest két szélén húzódik, Önnek kell mérlegelnie,
hogy a villamos zavarása nélkül le tud-e kanyarodni. Ha nem zavarja a villamost,
akkor besorolhat a sínekre (1-377. ábra).
Ha fennáll a villamos zavarásának lehetősége, akkor az elhaladásához szükséges
területet szabadon kell hagynia.
Ha az útburkolati jelek a villamospályát kijelölik a besorolásra, akkor a villamos
zavarásának tilalma csak a ráhajtáskor érvényes, a később odaérkező villamost
a manőver végrehajtásának idejére még akadályozhatja is (1-378. ábra).
Az úttest jobb szélén lévő kerékpársávot a besorolásra nem veheti igénybe (1-379.
ábra), sőt, az egyenesen haladó kerékpárosoknak elsőbbséget kell adnia. Bár
a kanyarodást jobbra kis ívben kell végrehajtania úgy, hogy a járműve a manőver
után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon, a másik útra érkezve sem veheti
igénybe a kerékpársávot.
Ha az úttest szélén autóbusz forgalmi sáv van, arra csak akkor hajthat rá, ha
a következő közeli útkereszteződésben ismét jobbra kíván kanyarodni (1-380.
ábra).
Ha egyenesen kívánja elhagyni a balra elkanyarodó főútvonalat, e szándékát ugyanúgy
jobbra adott irányjelzéssel kell jeleznie, mint amikor a kormányt valóban jobbra
fordítja (1-381. ábra).



Jobbra kanyarodás védett útról, ill. egyenrangú utak kereszteződésében
A bekanyarodás megkezdése előtt elsőbbséget kell adnia:
Jobbra kanyarodás alárendelt útról
Itt az előbb ismertetetteken felül Ön még elsőbbségadásra kötelezett a balról
érkező járművek részére is (1-384. ábra). Ha a védett úton közlekedők sebességét
figyelembe véve úgy dönt, hogy eléjük biztonsággal kikanyarodhat, akkor majd
igyekeznie kell minél gyorsabban felvenni az úton engedélyezett sebességet,
nehogy veszélyesen utolérjék. Tehát a továbbhaladása előtt arra is kell gondolnia,
hogy mekkora sebességre tud felgyorsulni, s ennek megfelelően célszerű kiválasztania
elsőbbségadás szempontjából a szükséges távolságot.
Bár Ön az elsőbbséggel rendelkező útnak csak a jobb oldalára hajt, arról is
meg kell győződnie, hogy a másik irányból érkezők közül nem közeledik-e a menetirány
szerinti baloldalon jármű, amely, p1. előz vagy kikerül valamilyen akadályt
(pl. 1-364. ábra).
Balra kanyarodáshoz kellő körültekintés és irányjelzés után az útburkolati jellel kijelölt sávba - ha ilyen nincs - az úttest felezővonalához (1-385. ábra), osztott pályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére kell húzódni (1-386. ábra). Egyirányú forgalmú úton az ellenirányba kijelölt autóbusz- vagy kerékpársávot a besorolás szempontjából figyelmen kívül kell hagynia (1-387. ábra).


Ha nyílt villamospálya húzódik az úttest közepén, Önnek kell mérlegelnie,
hogy a villamos zavarása nélkül onnan tud-e kanyarodni vagy sem. Ha igen, -
hasonlóan a jobbra bekanyarodásnál tanultakhoz - besorolhat a villamospályára,
ha nem, akkor kellő oldaltávolsággal a villamospálya mellé húzódva is szabályos
a besorolása.
A párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten, ahol a forgalmi sávokat útburkolati
jellel megjelölték, ott külön az ezt engedélyező jelzés nélkül nem sorolhat
be a sínekre.
Általában a balra bekanyarodást akkor kezdheti meg, ha meggyőződött arról is,
hogy balról járművének előzését vagy kikerülését másik jármű nem kezdte meg
(1-388. ábra).
A besorolást követő ismételt visszatekintés a párhuzamos közlekedésre alkalmas
úttesten nem kötelező, de célszerű elvégezni.
Védett útvonalról balra kanyarodva is elsőbbséget kell adnia:
Kivétel a szemből érkező és szintén balra kanyarodó jármű, amellyel kölcsönös megállapodás alapján kell eldönteniük a továbbhaladás sorrendjét (1-391. ábra). Széles útkereszteződés esetén azonban azt is megtehetik, hogy a kereszteződés középpontja előtt egymás mellett elhaladnak. (1-392. ábra)


Az útkereszteződésben jobbra elkanyarodó főútvonal vonalvezetését egyenesen elhagyó jármű balra bekanyarodónak tekintendő, annak minden következményével, (besorolás, irányjelzés, elsőbbségadás) (1-393. ábra).
Balra bekanyarodás alárendelt útról
Elsőbbséget kell adnia:
Ha az útkereszteződésben kanyarodó főútvonalra hajt rá (1-395. ábra), elsőbbséget kell adnia a másik alárendelt útról jobbról érkező járműnek is.
Balra bekanyarodás egyenrangú utak kereszteződésében
Elsőbbséget kell adnia:
Ha három jármű érkezik egyidejűleg, és az Ön jobb oldala felöl pedig nincs
senki, akkor a jobbkézszabály alapján elsőként haladhat tovább annak ellenére,
hogy balra bekanyarodik. (1-39s. ábra)
Ha azonban az Ön járművétől balra lévő jármű jobbra bekanyarodik, akkor meg
kell várnia a szemből érkező elhaladását (1-399. ábra). Tehát nem annak van
elsőbbsége, akinek a jobb keze felől nincs jármű, hanem az kötelezett elsőbbségadásra,
akinek a jobbjáról érkezik olyan jármű, amelynek az útját keresztezi.
Az útkereszteződésen kívül történő bekanyarodás (pl. kapualjba) az előzőekben
ismertetett szabályok szerint történik.




6.3 Elsőbbség az útkereszteződésben - ÖSSZEFOGLALÁS
Az azonos úton haladók közül elsőbbsége van:
A másik jármű részére annak érkezési irányától függetlenül elsőbbséget kell adnia:
Egyenrangú útkereszteződésben elsőbbséget
kell adnia a jobbról érkező minden járműnek (1-402. ábra) és balról jövő villamosnak.
Minden útkereszteződésben továbbhaladási joga van a megkülönböztető fény és
hangjelzést együttesen használó gépjárműnek, továbbá minden ilyen gépjárművekkel
kísért (közrefogott), zárt csoportban haladó megkülönbözető fényjelzést használó
gépjárműnek.

6.4.1. A forgalomirányító fényjelző készülék
A járműforgalom irányítására szolgáló készülék fényjelzéseinek színsorrendje
az ábrán látható körforgással folyamatosan ismétlődik (1-403. ábra).
A készüléket általában az úttest menetirány szerinti jobb oldalán helyezik el.
A jelzés a vele szemben közlekedő minden járműre vonatkozik.

Ahol a menetirány szerinti jobb oldalon útburkolati jellel jelölt két vagy több forgalmi sáv van, és minden sáv mellett, ill. felett külön fényjelző készülék működik, ott:
A járdaszigettel elkülönített jobbra kanyarodó sávhoz gyakran nincs fényjelző
készülék. (1-405. ábra) o
A kör alakú zöld jelzésnél ("TELEZÖLD"), ha jelzőtábla nem tiltja,
az erre vonatkozó szabályok megtartásával egyenesen, valamint jobbra vagy balra
bekanyarodva tovább szabad haladnia (1-406. ábra)
Ha balra kíván bekanyarodni, a kör alakú zöld fénynél behajthat az útkereszteződés
közepéig, és ott - szükség esetén - a szembejövő forgalomnak történő elsőbbségadás
céljából megállhat, és a bekanyarodást akkor fejezheti be, amikor ez biztonságosan
megtehető.
A nyíl alakú zöld fényre a jelzett irányban (irányokban) tovább szabad haladnia.
Az ilyen helyen balra történő bekanyarodás esetén nem kell számítania keresztező
járműforgalomra. Viszont jobbra vagy balra kanyarodás közben a szabad jelzésen
átkelő gyalogosok keresztezhetik az útját, akik részére elsőbbséget kell adnia
(1-407. ábra).
Zöld fényjelzésnél sem szabad az útkereszteződésbe behajtania, ha azt - forgalmi
torlódás miatt - e jelzés tartama alatt előreláthatólag nem lehet elhagyni ("BEDUGULT
ZÖLD").


A folyamatos sárga fény esetén az útkereszteződés előtt meg kell állni. A megállás helye:
Ha biztonságosan megállni már nem lehet, akkor mielőbb át kell haladni az
útkereszteződésen.
Útburkolati jellel a balra bekanyarodó kerékpárosok számára kialakíthatnak előretolt
kerékpáros felállóhelyet (1-408. ábra). Önnek az ilyen helyen motorkerékpárjával
a piros fényjelzés ideje alatt a menetirányt tekintve az első megállás helyét
jelölő vonalnál kell megállnia.
A kör alakú, valamint a nyilat mutató piros fény a továbbhaladás tilalmát jelzi.
A piros és sárga fény együtt ugyancsak a továbbhaladás tilalmát jelzi, de egyben
arról is tájékoztatja, hogy zöld fényjelzés következik. Felkészülhet az indulásra.
A piros és sárga fényben nyíl alak tájékoztathatja arról, hogy a zöld jelzés
milyen alakú lesz.
A villogó sárga fény veszélyes helyre hívja fel a figyelmet, e helyen fokozott
óvatossággal szabad továbbhaladnia.
Ha a háromlámpás fényjelző készülék mellett elhelyezett kiegészítő lámpa nyíl
alakú zöld jelzést ad, a jelzett irányba - az alapkészülék más színjelzésétől
függetlenül - továbbmehet (1-409. ábra).
A ,BUSZ" feliratú fehér fényjelzést adó kiegészítő lámpa - a készülék más
fényjelzésétől függetlenül - az autóbusz forgalmi sávban közlekedőknek ad szabad
utat (1-410. ábra).

6.4.2. Rendőri forgalomirányítás


Az útkereszteződésben a forgalmat rendőr is irányíthatja.
Ha Ön a rendőr kinyújtott karjával, ill. vállával párhuzamos irányból érkezik,
ez a "szabad" jelzés olyan, mintha "telezöldje" lenne. Ilyen
esetben járművével egyenesen és - ha a bekanyarodást tábla nem tiltja - a rendőrt
megkerülve balra vagy jobbra bekanyarodva folytathatja az útját (1-411. ábra).
Bekanyarodás esetén természetesen az erre vonatkozó szabályokat meg kell tartania.
Ha a "szabad" jelzést adó rendőr kinyújtott karjával többször maga
felé int, azt jelzi, hogy Ön növelheti sebességét, és továbbhaladhat (1-412.
ábra).
Ha pedig kinyújtott karját lefelé fordított tenyérrel le és fel mozgatja, akkor
lassításra ad utasítást (1-413. ábra).
A nyíl alakú zöld fényhez hasonlítható az a jelzés, amikor a rendőr jobb karjával
maga mögé int, bal tenyerét pedig az Önnel szemből érkező forgalom felé fordítja.
Ez esetben Ön balra bekanyarodhat a rendőr háta mögött, vagy folytathatja az
útját egyenesen, ill. jobbra bekanyarodva (1 -414. ábra) .
Ugyanígy tehet, ha a rendőr jobb karját vízszintesen maga elé nyújtja, bal karjával
pedig maga elé int. Ön ilyenkor a rendőr előtt bekanyarodhat balra vagy mehet
tovább egyenesen, ill. jobbra kanyarodva (1-415. ábra).
A folyamatos sárga fénnyel megegyező jelentésű jelzést változatlan testhelyzetben
adja úgy, hogy jobb karját függőlegesen felemeli (1 -416. ábra) .
A tilos jelzéshez az előbbiekhez képest fél fordulatot tesz, és így a kinyújtott
karra merőleges irányból érkezőknek meg kell állni az útkereszteződésnél - a
kijelölt gyalogosátkelőhely előtt -, ill. a megállás helyét jelző útburkolati
jelnél, ezek hiányában az útkereszteződés előtt. Karjelzés hiányában a rendőr
vállára merőleges irányból érkezők tilos jelzést kapnak (1-417. ábra).
A korábban leírtakból következik, hogy ha bal tenyerét Ön felé fordítja, és
jobb karjával
maga mögé int, ez csak a szemből érkezők továbbhaladását engedélyezi (1-418.
ábra). Ha a rendőr vízszintesen maga elé nyújtott karjára merőleges irányból
érkezik, ugyan
csak meg kell állnia az útkereszteződésnél ti-419. ábra).
A rendőr függőlegesen felemelt karja a forgalom irányának a megváltoztatását
a jelenti (1-420. ábra) (lásd PIROS-SÁRGA).
A rendőrnek jogában áll a forgalomirányító lámpák jelzésével ellentétes értelmű
jelzést adni. Ez esetben Önnek a továbbhaladás szempontjából mindig a rendőr
jelzéseit kell figyelembe vennie, de figyeljen arra is, hogy mások is e jelzés
szerint közlekednek-e.


6.5. Előzési tilalmak útkereszteződésben
Közvetlenül az útkereszteződés előtt és az útkereszteződésben általában tilos előzni. Kivéve...
Emlékeztetőül összefoglaljuk, hogy az útkereszteződésen kívül még milyen előzési tilalmakat tanultunk.

Tilos előzni (még akkor is, ha egyébként meglenne a manőver végrehajtásának minden előfeltétele):

A körforgalmú csomópont előjelzésére elhelyezhetik az azonos elnevezésű veszélyt
jelző táblát (1-424. ábra).
Hazánkban mindig a körforgalomban haladó járműnek van elsőbbsége a belépni szándékozóval
szemben. Ezt elsőbbségi tábla jelzi (1-425. ábra). Ettől függetlenül elsőbbsége
van a csomópontot keresztező villamosnak (1-426. ábra).
A körforgalomhoz közeledve figyeljen minden közúti jelzőtáblára (1-427. ábra)
és útburkolati jelre. Amint lehetséges, döntse el, hogy majd melyik kijáratot
veszi igénybe.
A körforgalmú utat csak olyan tempóban szabad megközelíteni, hogy eleget tehessen
az elsőbbségadási kötelezettségének is, és e tekintetben másokat járműve sebességével
ne tévesszen meg.
Gondosan figyelje meg a körforgalomban elsőbbségi joggal közlekedő járműveket,
hogy irányjelzésükkel megegyezik-e továbbhaladási irányuk.
A körforgalomba való belépését nem kell irányjelzéssel jeleznie. Időben foglalja
el a legmegfelelőbb forgalmi sávot.
A körforgalomból való kilépési szándékát irányjelzővel jeleznie kell. Ha a belső
forgalmi sávban halad, kellő időben át kell sorolnia az út szélére, mert csak
innen szabad elhagyni a körforgalmat (1-428. ábra).
A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés
szabályait kell alkalmaznia.
Ha az első kihajtási lehetőségnél kívánja elhagyni a körforgalmat, az úttest
jobb széléről a külső forgalmi sávba kell bekanyarodnia.
Az a jármű, amelyik a körforgalom belső forgalmi sávjába érkezik, leghamarább
a második útelágazásnál hagyhatja el a csomópontot (1-429. ábra).


6.7. Összefoglaló áttekintés arról, hogy hol van a VILLAMOSNAK az általános szabályoktól eltérően elsőbbsége a többi járművel szemben